Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Skapa admin-roller i Avtalsbevakning

0

En nyhet i Avtalsbevakning är att det nu går att skapa behörighetsroller även för administrationssidorna. Tidigare kom en administratör åt alla sidor och kunde hantera både konton, användare, behörigheter och integrationer. Nu går det istället att begränsa så att en administratör kanske ska kunna skapa nya och redigera konton och användare, men inte behörigheterna och inte komma åt hanteringen av integrationer.

Det går att finjustera och skapa roller för varje funktion inom administrationen och när du sedan gör en användare till administratör får du välja vilken roll hen ska tillhöra, alternativt ha full behörighet till allt. Alla befintliga administratörer har full behörighet till allt så denna funktion har ingen påverkan på befintliga användare, men det går att skapa upp en roll och sedan tilldela den till befintliga administratörer.

Administratörsroller skapas under samma meny som användarroller, menyn ”Behörighetsroller”. Välj fliken ”Adminroller” och sedan ”+ Skapa roll”. Ange behörighet för respektive funktion och klicka Spara.

För att nu tilldela rollen till en användare

  1. Gå till menyn ”Användare”
  2. Klicka på e-postadressen för den användare som ska uppdateras.
  3. Om användaren redan är administratör klicka på penn-ikonen bredvid raden ”Adminroll” i den högre panelen.

    Om användaren inte är administratör klicka på knappen ”Gör till admin” uppe till höger.
  4. Välj behörighetsroll i listan till höger och klicka på Spara.

För att ta bort administratörsrättigheter för en användare klicka på knappen ”Ta bort admin” uppe till höger.

Mer information finns i hjälpen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *